فروشگاه کامپیوتر اسکات استور
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت DisplayPort و HDMI: کدام یک برای بازی بهتر است؟

hdmi برای بازی بهتر است یا display port

در این مطلب اسکات استور، تفاوت DisplayPort و HDMI را بر اساس پهنای باند، وضوح، نرخ تازه سازی و موارد دیگر بررسی می کنیم. بهترین نمایشگرهای بازی دارای ویژگی‌هایی هستند، اما یکی از جنبه‌هایی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، ;مقایسه DisplayPort و HDMI است. تفاوت این دو پورت چیست و آیا استفاده از یکی برای اتصال به سیستم گیمینگ یا غیر گیمینگ شما قطعا بهتر است؟

ممکن است فکر کنید که یک موضوع ساده است که هر کابلی که همراه مانیتور به شما ارائه می‌شود به رایانه شخصی خود وصل کنید، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که اگر به آنها دقت نکنید اغلب باعث از دست دادن نرخ تازه‌سازی، کیفیت رنگ یا هر دو می شود.

اگر به دنبال خرید مانیتور جدید یا خرید کارت گرافیک جدید هستید، قبل از خرید باید توانایی‌های پورت های وروردی مانیتور و خروجی کارت گرافیک را در نظر بگیرید. در ادامه خصوصیات پورت های HDMI و DisplayPort را برای شما شرح می دهیم.

پورت های اصلی مانیتور

پورت های مانیتور

آخرین استانداردهای اتصال نمایشگر DisplayPort و HDMI (High-Definition Multimedia Interface) هستند. DisplayPort اولین بار در سال ۲۰۰۶ ظاهر شد، در حالی که HDMI در سال ۲۰۰۲ عرضه شد. هر دو استاندارد دیجیتالی هستند، به این معنی که تمام داده های مربوط به پیکسل های صفحه نمایش به صورت ۰ و ۱ روی کابل زیپ می شود، و این وظیفه نمایشگر است که آن اطلاعات را به تصویری روی monitor شما تبدیل کند.

خرید کیس گیمینگ اسمبل شده از اسکات استور.

مانیتورهای قبلی از رابط‌های DVI استفاده می‌کردند، و حتی اگر به عقب‌تر برویم، VGA داشتیم – همراه با S-Video، کامپوننت RGB، ویدیوی کامپوزیت، EGA و CGA. با این حال، قطعاً شما نمی خواهید از VGA یا هیچ یک از موارد دیگر در سال ۲۰۲۰ استفاده کنید. آنها قدیمی هستند، یعنی GPU های جدید احتمالاً از کانکتور آنها پشتیبانی نمی کند، و حتی اگر پشتیبانی کند، شما از یک پورت آنالوگ مستعد تداخل استفاده می کنید.

DVI حداقل چیزی است که امروز می توان از آن استفاده کرد، حتی DVI هم محدودیت هایی دارد. وجه اشتراک زیادی با HDMI اولیه دارد، فقط بدون پشتیبانی صدا. برای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p یا در صورت داشتن اتصال دوگانه با وضوح ۱۴۴۰p خوب کار می کند. Dual-link DVI-D به دلیل داشتن پین ها و سیم های اضافه، دارای دو برابر پهنای باند single-link DVI-D (DVI-D تک پیوندی) است و اکثر GPU های مدرن با درگاه DVI از اتصال دوگانه پشتیبانی می کنند.

اگر در مورد Thunderbolt 2/3 تعجب می کنید، در واقع فقط DisplayPort را از طریق اتصال Thunderbolt هدایت می کند. Thunderbolt 2 از DisplayPort 1.2 پشتیبانی می کند و Thunderbolt 3 از ویدئو DisplayPort 1.4 پشتیبانی می کند. همچنین می‌توان HDMI 2.0 را روی Thunderbolt 3 با سخت‌افزار مناسب هدایت کرد.

برای نمایشگرهای جدیدتر، بهتر است از DisplayPort یا HDMI استفاده کنید. اما آیا یکی از این دو پورت بر دیگری برتری دارد؟

پورت های کارت گرافیک

DisplayPort در مقابل HDMI: مشخصات و وضوح

همه پورت های DisplayPort و HDMI یکسان ایجاد نمی شوند. استانداردهای دیسپلی پورت و اچ دی ام آی سازگار با دستگاه های قدیمی هستند، به این معنی که می‌توانید یک HDTV را از اواسط دهه ۰۰ میلادی وصل کنید و همچنان باید با کارت گرافیک‌های سری ۲۰ یا RX 5000 کاملاً جدید کار کند. با این حال، اتصال بین نمایشگر و کارت گرافیک شما با استفاده از بهترین گزینه که توسط هر دو طرف ارسال و دریافت اتصال پشتیبانی می شود، به پایان می رسد. این ممکن است به این معنی باشد که بهترین مانیتور گیمینگ ۴K با ۱۴۴ هرتز و HDR روی کارت گرافیک های قدیمی تر با فرکانس ۴K و ۲۴ هرتز کار می کند!

در اینجا مروری اجمالی از بازبینی‌های اصلی DisplayPort و HDMI، حداکثر نرخ سیگنال آنها و رده GPU ای است که برای اولین بار از آن استاندارد پشتیبانی کرد.

DisplayPort vs. HDMI Specs
Max Transmission RateMax Data RateResolution/Refresh Rate Support (24 bpp)GPU Introduction
DisplayPort Versions
۱٫۰-۱٫۱a۱۰٫۸ Gbps۸٫۶۴ Gbps۱۰۸۰p @ 144 HzAMD HD 3000 (R600)
۴K @ 30 HzNvidia GeForce 9 (Tesla)
۱٫۲-۱٫۲a۲۱٫۶ Gbps۱۷٫۲۸ Gbps۱۰۸۰p @ 240 HzAMD HD 6000 (Northern Islands)
۴K @ 75 HzNvidia GK100 (Kepler)
۵K @ 30 Hz
۱٫۳۳۲٫۴ Gbps۲۵٫۹۲ Gbps۱۰۸۰p @ 360 HzAMD RX 400 (Polaris)
۴K @ 120 HzNvidia GM100 (Maxwell 1)
۵K @ 60 Hz
۸K @ 30 Hz
۱٫۴-۱٫۴a۳۲٫۴ Gbps۲۵٫۹۲ Gbps۸K @ 120 Hz w/ DSCAMD RX 400 (Polaris)
Nvidia GM200 (Maxwell 2)
۲۸۰٫۰ Gbps۷۷٫۳۷ Gbps۴K @ 240 HzFuture GPUs
۸K @ 85 Hz
HDMI Versions
۱٫۰-۱٫۲a۴٫۹۵ Gbps۳٫۹۶ Gbps۱۰۸۰p @ 60 HzAMD HD 2000 (R600)
Nvidia GeForce 9 (Tesla)
۱٫۳-۱٫۴b۱۰٫۲ Gbps۸٫۱۶ Gbps۱۰۸۰p @ 144 HzAMD HD 5000
۱۴۴۰p @ 75 HzNvidia GK100 (Kepler)
۴K @ 30 Hz
۴K 4:2:0 @ 60 Hz
۲٫۰-۲٫۰b۱۸٫۰ Gbps۱۴٫۴ Gbps۱۰۸۰p @ 240 HzAMD RX 400 (Polaris)
۴K @ 60 HzNvidia GM200 (Maxwell 2)
۸K 4:2:0 @ 30 Hz
۲٫۱۴۸٫۰ Gbps۴۲٫۶ Gbps۴K @ 144 Hz (240 Hz w/DSC)Partial 2.1 VRR on Nvidia Turing
۸K @ 30 Hz (120 Hz w/DSC)

توجه داشته باشید که دو ستون پهنای باند وجود دارد: نرخ انتقال و نرخ داده. سیگنال های دیجیتال DisplayPort و HDMI هر کدام به یک شکل از رمزگذاری بیت ریت استفاده می کنند. ۸b/10b برای اکثر استانداردهای قدیمی، ۱۶b/18b برای HDMI 2.1 و ۱۲۸b/132b برای DisplayPort 2.0. به عنوان مثال رمزگذاری ۸b/10b به این معنی است که برای هر ۸ بیت داده، در واقع ۱۰ بیت منتقل می‌شود، با بیت های اضافی مورد استفاده برای کمک به حفظ یکپارچگی سیگنال (به عنوان مثال، با اطمینان از بایاس DC صفر).

این بدان معناست که با مدل رمزنگاری ۸b/10b تنها ۸۰ درصد از پهنای باند در واقع برای استفاده از داده در دسترس است. رمزگذاری ۱۶b/18b آن را به ۸۸٫۹ درصد بهبود می بخشد، در حالی که رمزگذاری ۱۲۸b/132b بازدهی ۹۷ درصدی را به همراه دارد. هنوز ملاحظات دیگری وجود دارد، مانند کانال کمکی در HDMI، اما این یک عامل اصلی نیست.

خرید کامپیوتر آماده از اسکات استور.

بیایید در مورد پهنای باند بیشتر صحبت کنیم

برای درک بهتر نمودار بالا، عمیق تر بررسی می کنیم. چیزی که تمام اتصالات دیجیتال – DisplayPort، HDMI و حتی DVI-D – در نهایت به آن می رسند، پهنای باند مورد نیاز است. هر پیکسل روی صفحه نمایش شما دارای سه جزء است: قرمز، سبز و آبی (RGB) – به طور جایگزین: luma، تفاوت رنگ آبی و تفاوت رنگ قرمز (YCbCr/YPbPr) قابل استفاده است. هر آنچه که GPU شما به صورت داخلی ارائه می کند (معمولا RGBA ممیز شناور ۱۶ بیتی، که در آن A اطلاعات آلفا/شفافیت است)، آن داده ها به سیگنالی برای نمایشگر شما تبدیل می شوند.

در گذشته استاندارد به صورت رنگ ۲۴ بیتی بود، یا ۸ بیت برای هر کدام از رنگ های قرمز، سبز و آبی. نمایشگرهای HDR و عمق رنگ بالا، رنگ‌های ۱۰ بیتی را تا ۱۲ بیتی و ۱۶ بیتی نیز افزایش داده‌اند، اگرچه دو مورد آخر در حال حاضر بیشتر در فضای حرفه‌ای هستند. به طور کلی، سیگنال های نمایشگر از ۲۴ بیت در هر پیکسل (bpp) یا ۳۰ bpp استفاده می کنند، در حالی که بهترین نمایشگرهای HDR گزینه ۳۰ bpp را انتخاب می کنند. برای بدست آوردن حداقل پهنای باند مورد نیاز، عمق رنگ را در تعداد پیکسل ها و نرخ تازه سازی صفحه ضرب کنید. ما می گوییم “حداقل” زیرا یک سری عوامل دیگر نیز وجود دارد. اگر نمی دانید نرخ تازه سازی چیست می توانید پیشنهاد می کنیم مطلب نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) چیست؟ را مطالعه کنید.

زمان‌بندی های نمایش، محاسبات نسبتاً پیچیده‌ای هستند. نهاد حاکم VESA استانداردها را تعریف می‌کند، و حتی در یک صفحه گسترده مفید زمان‌بندی واقعی هر وضوح مشخص را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، یک مانیتور ۱۹۲۰x1080 با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز، از ۲۰۰۰ پیکسل در هر خط افقی و ۱۱۱۱ خط پس از اضافه شدن تمام موارد زمان بندی استفاده می کند. این به این دلیل است که فواصل خالی نمایشگر باید در نظر گرفته شود. (این فواصل خالی تا حدودی از روزهای نمایشگر آنالوگ CRT باقی مانده است، اما استانداردها حتی با نمایشگرهای دیجیتال هنوز هم شامل آن می شوند.)

استفاده از صفحه گسترده VESA و اجرای محاسبات، نیازهای پهنای باند زیر را فراهم می کند. به جدول زیر نگاه کنید و آن را با جدول اول مقایسه کنید. اگر پهنای باند داده مورد نیاز کمتر از حداکثر نرخ داده ای باشد که یک استاندارد پشتیبانی می کند، می توان از وضوح استفاده کرد.

Common Resolution Bandwidth Requirements
ResolutionColor DepthRefresh Rate (Hz)Required Data Bandwidth
۱۹۲۰ x 1080۸-bit۶۰۳٫۲۰ Gbps
۱۹۲۰ x 1080۱۰-bit۶۰۴٫۰۰ Gbps
۱۹۲۰ x 1080۸-bit۱۴۴۸٫۰۰ Gbps
۱۹۲۰ x 1080۱۰-bit۱۴۴۱۰٫۰۰ Gbps
۲۵۶۰ x 1440۸-bit۶۰۵٫۶۳ Gbps
۲۵۶۰ x 1440۱۰-bit۶۰۷٫۰۴ Gbps
۲۵۶۰ x 1440۸-bit۱۴۴۱۴٫۰۸ Gbps
۲۵۶۰ x 1440۱۰-bit۱۴۴۱۷٫۶۰ Gbps
۳۸۴۰ x 2160۸-bit۶۰۱۲٫۵۴ Gbps
۳۸۴۰ x 2160۱۰-bit۶۰۱۵٫۶۸ Gbps
۳۸۴۰ x 2160۸-bit۱۴۴۳۱٫۳۵ Gbps
۳۸۴۰ x 2160۱۰-bit۱۴۴۳۹٫۱۹ Gbps

با این حال، ارقام بالا همه سیگنال های فشرده نشده هستند. DisplayPort 1.4 گزینه Display Stream Compression 1.2a (DSC) را اضافه کرد که همچنین بخشی از HDMI 2.1 است. به طور خلاصه، DSC به غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند کمک می‌کند، که با افزایش وضوح و نرخ به‌روزرسانی مشکل‌ساز می‌شوند. به عنوان مثال، ۲۴ bpp پایه در ۸K و ۶۰ هرتز به ۴۹٫۶۵ گیگابیت در ثانیه پهنای باند داده نیاز دارد و عمق رنگی HDR با ۱۰ bpp به پهنای باند ۶۲٫۰۶ گیگابیت در ثانیه. ۸K با ۱۲۰ هرتز و ۱۰ bpp HDR، وضوحی که احتمالاً در آینده شاهد آن خواهیم بود، به پهنای باند ۱۲۷٫۷۵ گیگابیت بر ثانیه نیاز دارد. بله!

DSC می تواند با تبدیل به YCgCo 4:2:2 یا ۴:۲:۰ و با استفاده از رمزگذاری دلتا PCM، نسبت فشرده سازی ۳:۱ را ارائه دهد. این یک نتیجه “بصری بدون تلفات” (یا تقریباً، بسته به آنچه در حال مشاهده آن هستید) ارائه می دهد، به ویژه برای سیگنال های ویدئویی (یعنی فیلم). با استفاده از DSC (فشرده سازی جریان نمایشگر)، ۸K 120 هرتز HDR به طور ناگهانی قابل اجرا است، با پهنای باند مورد نیاز «فقط» ۴۲٫۵۸ گیگابیت بر ثانیه.

هم HDMI و هم DisplayPort می‌توانند داده‌های صوتی را حمل کنند، که به پهنای باند نیز نیاز دارد، اگرچه در مقایسه با داده‌های ویدیویی بسیار ناچیز است. DisplayPort و HDMI در حال حاضر حداکثر ۳۶٫۸۶ مگابیت در ثانیه برای صدا یا ۰٫۰۳۷ گیگابیت بر ثانیه در صورتی که چیزها را در واحدهای ویدیو نگه داریم، استفاده می کنند. نسخه های قبلی هر استاندارد می توانند حتی از داده های کمتری برای صدا استفاده کنند.

این مقدمه ای طولانی برای یک موضوع پیچیده است، اما اگر تا به حال از خود پرسیده اید که چرا ریاضیات ساده (رزولوشن * نرخ تازه سازی * عمق رنگ) با مشخصات منتشر شده مطابقت ندارد، به دلیل تمام استانداردهای زمان بندی، رمزگذاری، صدا و موارد دیگر است. پهنای باند تنها عامل نیست، اما به طور کلی، استانداردی که دارای حداکثر پهنای باند بالاتر است “بهتر” است.

DisplayPort: مناسب برای کامپیوتر

در حال حاضر DisplayPort 1.4 تواناترین و در دسترس ترین نسخه استاندارد DisplayPort است. مشخصات DisplayPort 2.0 در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد، اما هنوز هیچ کارت گرافیک یا نمایشگری که از نسخه جدید آن استفاده کرده باشد وجود ندارد. ما فکر می‌کردیم که با عرضه Big Navi AMD (معروف به Navi 2x، با نام مستعار RDNA 2) و پردازنده‌های گرافیکی Ampere Nvidia از DisplayPort 2.0 استفاده شود، اما هر دو از DisplayPort 1.4a استفاده می‌کنند. DisplayPort 1.4 به اندازه HDMI 2.1 پهنای باند در دسترس ندارد، اما برای تا ۸K 60Hz با DPC کافی است و سخت افزار HDMI 2.1 هنوز برای رایانه های شخصی در دسترس نیست.

یکی از مزایای DisplayPort این است که نرخ تجدید متغیر (VRR) از زمان DisplayPort 1.2a بخشی از استاندارد بوده است. ما همچنین کانکتور قوی DisplayPort (اما نه mini-DisplayPort) را دوست داریم که دارای قلاب هایی است که برای ایمن نگه داشتن کابل ها در جای خود قرار می گیرند. این یک چیز کوچک است، اما خیلی پیش آمده است که کابل HDMI به طور تصادفی جدا شده باشد. DisplayPort همچنین می‌تواند چندین صفحه را از طریق Multi-Stream Transport (MST) به یک پورت متصل کند و سیگنال DisplayPort را می‌توان از طریق یک کانکتور USB Type-C که از MST نیز پشتیبانی می‌کند، انتقال داد.

یکی از زمینه هایی که در آن سردرگمی وجود داشته است، در مورد مجوزها و حق امتیازها است. DisplayPort قرار بود استانداردی ارزان‌تر باشد. اما امروزه، هر دو HDMI و DisplayPort دارای مارک‌ها، علائم تجاری و پتنت‌های مرتبط مختلف هستند که باید مجوز داشته باشند. با فناوری‌های مختلف مرتبط مانند HDCP (حفاظت محتوای دیجیتال با پهنای باند بالا)، DSC و موارد دیگر، شرکت‌ها باید مانند HDMI حق امتیازی برای DP بپردازند. نرخ فعلی ۰٫۲۰ دلار برای هر محصول با رابط DisplayPort، با سقف ۷ میلیون دلار در سال می باشد. HDMI برای هر محصول ۰٫۱۵ دلار یا در صورت استفاده از آرم HDMI در مواد تبلیغاتی ۰٫۰۵ دلار هزینه دریافت می کند.

از آنجایی که این استاندارد در طول سال ها تکامل یافته است، همه کابل های DisplayPort به درستی با آخرین سرعت کار نمی کنند. مشخصات اصلی Display 1.0-1.1a برای کابل‌های RBR (با نرخ بیت کاهش‌یافته) و HBR (نرخ بیت بالا) که به ترتیب قادر به پهنای باند ۵٫۱۸ گیگابیت بر ثانیه و ۸٫۶۴ گیگابیت بر ثانیه هستند، مجاز بود. DisplayPort 1.2 با معرفی HBR2، حداکثر نرخ بیت داده را دو برابر کرد و به ۱۷٫۲۸ گیگابیت بر ثانیه رساند و با کابل های استاندارد HBR DisplayPort سازگار است. HBR3 با DisplayPort 1.3-1.4a دوباره سرعت را به ۲۵٫۹۲ گیگابیت در ثانیه افزایش داد و نیاز به کابل‌های دارای گواهی DP8K DisplayPort را اضافه کرد.

در نهایت، با DisplayPort 2.0 سه حالت انتقال جدید وجود دارد: UHBR 10 (ضریب بیت فوق العاده بالا)، UHBR 13.5 و UHBR 20. این عدد به پهنای باند هر خط اشاره دارد و DisplayPort از چهار خط استفاده می کند، بنابراین UHBR 10 حداکثر ۴۰ خط را ارائه می دهد. نرخ انتقال گیگابیت بر ثانیه، UHBR 13.5 می تواند ۵۴ گیگابیت بر ثانیه و UHBR 20 در سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه پیک کند. خوشبختانه هر سه استاندارد UHBR با همان کابل‌های دارای گواهی DP8K سازگار هستند و از رمزگذاری ۱۲۸b/132b استفاده می‌کنند، یعنی نرخ بیت داده ۳۸٫۶۹ گیگابیت، ۵۲٫۲۲ گیگابیت بر ثانیه و ۷۷٫۳۷ گیگابیت بر ثانیه.

به طور رسمی، حداکثر طول کابل DisplayPort تا ۳ متر (۹٫۸ فوت) است که یکی از معایب بالقوه، به ویژه برای استفاده از لوازم الکترونیکی مصرفی است.

با حداکثر سرعت داده ۲۵٫۹۲ گیگابیت بر ثانیه، DisplayPort 1.4 می تواند رنگ ۲۴ بیتی با وضوح ۴K در ۹۸ هرتز را مدیریت کند و با کاهش به ۴:۲:۲ YCbCr، آن را با HDR به ۱۴۴ هرتز می رساند. به خاطر داشته باشید که نمایشگرهای ۴K HDR که با فرکانس ۱۴۴ هرتز کار می کنند هنوز هم قیمت بالایی دارند، بنابراین گیمرها به احتمال زیاد به صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی با وضوح ۱۴۴۰p نگاه خواهند کرد. این فقط به ۱۴،۰۸ گیگابیت در ثانیه برای رنگ ۲۴ بیتی یا ۱۷٫۶۰ گیگابیت در ثانیه برای ۳۰ بیت HDR نیاز دارد که DP 1.4 به راحتی می تواند آن را مدیریت کند.

اگر در مورد محتوای ۸K در آینده متعجب هستید، واقعیت این است که اگرچه در حال حاضر از طریق DSC و DisplayPort 1.4a قابل انجام است، نمایشگرها و سخت افزار کامپیوتر شخصی مورد نیاز برای هدایت چنین نمایشگرهایی معمولاً در دسترس بودجه مصرف کنندگان نیستند. (GeForce RTX 3090 ممکن است آن را تغییر دهد، اما به نظر می رسد که HDMI 2.1 راهی برای رسیدن به آن خواهد بود.) تا زمانی که ۸K به وضوح قابل قبولی تبدیل شود، ما چندین نسل دیگر از GPU ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

مطالعه بیشتر : بهترین مادربردهای بازی 2022

HDMI: فراگیرترین پورت لوازم الکترونیکی

به روز رسانی HDMI  باعث شد این استاندارد بیش از ۱۶ سال استفاده شود. نسخه های اولیه HDMI قدیمی شده اند، اما نسخه های بعدی پهنای باند و ویژگی ها را بهبود بخشیدند.

HDMI 2.0b و نسخه‌های قبلی از برخی جهات در مقایسه با DisplayPort 1.4 «بدتر» هستند، اما اگر نمی خواهید از وضوح بسیار بالا یا نرخ تازه‌سازی استفاده کنید، احتمالاً تفاوت را متوجه نخواهید شد. رنگ کامل ۲۴ بیتی RGB با فرکانس ۴K 60 هرتز از زمان عرضه HDMI 2.0 در سال ۲۰۱۳ در دسترس بوده است، و وضوح و/یا نرخ تازه‌سازی بالاتر با خروجی YCbCr 4:2:0 امکان‌پذیر است – اگرچه معمولاً از آن در متن کامپیوتر استفاده نمی کنند، زیرا می تواند لبه ها را مبهم نشان دهد.

برای کاربران AMD FreeSync، پورت HDMI از نسخه ۲٫۰b به بعد از طریق یک افزونه AMD از VRR پشتیبانی می کند، اما در HDMI 2.1، VRR بخشی از استاندارد رسمی شد. اما هنوز انویدیا از این استاندارد پشتیبانی نمی کند و قرار است از استاندارد HDMI 2.1 VRR در پردازنده‌های گرافیکی Turing و Ampere آینده خود پشتیبانی کند. این استاندارد در حال حاضر در تلویزیون‌های OLED 2019 ال‌جی استفاده می‌شود. احتمالاً پس از عرضه پردازنده‌های گرافیکی Big Navi ای ام دی، پردازنده های گرافیکی Ampere انویدیا نیز پشتیبانی کامل از HDMI 2.1 راخواهند داشت. اگر صاحب یک پردازنده گرافیکی Turing یا نسل قبلی Nvidia هستید، در حال حاضر بهتر است از DisplayPort استفاده کنید، مگر در شرایط خاص مثل داشتن تلویزیون ال جی.

یکی از مزیت های اصلی HDMI این است که در همه جا حاضر است. در سال ۲۰۰۴ زمانی که تازه پورت HDMI ارائه شده بود، میلیون‌ها دستگاه با HDMI عرضه شد و اکنون در همه جا یافت می‌شود. این روزها، دستگاه های الکترونیکی مصرفی مانند تلویزیون ها اغلب از سه یا چند پورت HDMI پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، تلویزیون‌ها و سخت‌افزارهای الکترونیکی مصرفی قبلاً ارسال دستگاه‌های HDMI 2.1 را آغاز کرده‌اند، اگرچه هنوز هیچ کارت گرافیک از مشخصات کامل ۲٫۱ پشتیبانی نمی‌کند. (GeForce RTX 3070 و بالاتر حداقل یک پورت HDMI 2.1 دارند.)

الزامات کابل HDMI در طول زمان تغییر کرده است، درست مانند DisplayPort. یکی از مزایای بزرگ این است که کابل های HDMI با کیفیت بالا می توانند تا ۱۵ متر (۴۹٫۲ فوت) طول داشته باشند – پنج برابر بیشتر از DisplayPort. این ممکن است برای یک نمایشگر روی میز شما مهم نباشد، اما قطعا برای استفاده از سینمای خانگی مهم است. در ابتدا، HDMI دارای دو دسته کابل بود: کابل‌های دسته ۱ یا استاندارد HDMI برای وضوح کمتر و/یا اجراهای کوتاه‌تر در نظر گرفته شده‌اند، و کابل‌های HDMI دسته ۲ یا “سرعت بالا” قادر به ارائه رزولوشن ۱۰۸۰p در ۶۰ هرتز و ۴K در ۳۰ هرتز با طول کابل بیشتر تا ۱۵ متر هستند.

اخیراً، HDMI 2.0 کابل‌های Premium High Speed ​​را معرفی کرده است که دارای گواهینامه نرخ بیت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه هستند و HDMI 2.1 کلاس چهارمی از کابل‌ها به نام HDMI “Ultra High Speed” را ایجاد کرده است که می‌تواند تا ۴۸ گیگابیت بر ثانیه را تحمل کند. HDMI همچنین سیگنال‌های اترنت را از طریق کابل HDMI مسیریابی می‌کند، اگرچه این امر به ندرت در فضای رایانه شخصی استفاده می‌شود.

DisplayPort در مقابل HDMI: حرف آخر برای گیمرها

ما جزئیات فنی DisplayPort و HDMI را پوشش داده‌ایم، اما کدام یک در واقع برای بازی بهتر است؟ برخی از آن ها به سخت افزاری که قبلاً دارید یا قصد خرید آن را دارید بستگی دارد. هر دو استاندارد قادر به ارائه یک تجربه بازی خوب هستند، اما اگر می خواهید یک تجربه بازی عالی داشته باشید، در حال حاضر DisplayPort 1.4 به طور کلی بهتر از HDMI 2.0 است، HDMI 2.1 از نظر فنی DP 1.4 را شکست می دهد و DisplayPort 2.0 باید از HDMI 2.1 پیشی بگیرد. مشکل این است که برای دریافت HDMI 2.1 باید تلویزیون بخرید تا مانیتور، و ما مطمئن نیستیم که سخت افزار DP 2.0 چه زمانی عرضه می شود (شاید سری RTX 40).

برای گیمرهای Nvidia، بهترین گزینه شما در حال حاضر اتصال DisplayPort 1.4 به صفحه نمایش G-Sync است. اگر یک کارت سری جدید GeForce RTX 30 خریداری کنید، HDMI 2.1 ممکن است بهتر باشد (و اگر می خواهید کامپیوتر خود را به تلویزیون وصل کنید احتمالاً لازم است). باز هم، تنها نمایشگرهای سازگار با G-Sync که اکنون با HDMI 2.1 عرضه می شوند، تلویزیون هستند. اگر قصد انجام بازی روی صفحه نمایش بزرگ در اتاق نشیمن را ندارید، در حال حاضر DisplayPort انتخاب بهتری است. Ampere از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند اما با DP 1.4 بهتر است و مانیتورهای رایانه شخصی G-Sync احتمالاً DisplayPort را ترجیح می دهند.

گیمرهای AMD ممکن است چند گزینه بیشتر داشته باشند، زیرا مانیتورهای FreeSync ارزان با HDMI در دسترس هستند. با این حال، DisplayPort همچنان استاندارد ترجیحی برای نمایشگرهای رایانه شخصی است. پیدا کردن نمایشگری که بتواند فرکانس ۱۴۴ هرتز را از طریق DisplayPort با FreeSync ارائه دهد، آسان تر است، جایی که بسیاری از نمایشگرهای HDMI FreeSync فقط با وضوح یا نرخ تازه سازی کمتر کار می کنند. در همین حال، HDMI 2.1 تنها در آخرین GPU های سری RX 6000 پشتیبانی می شود، اما ظاهراً پشتیبانی از DisplayPort 2.0 حداقل برای یک نسل دیگر از GPU ها ارائه نخواهد شد.

اگر از قبل مانیتوری داشته باشید که با نرخ تازه سازی بالاتر کار نمی کند یا قابلیت G-Sync یا FreeSync را نداشته باشد و هر دو ورودی HDMI و DisplayPort داشته باشد، چه؟ با فرض اینکه کارت گرافیک شما از هر دو اتصال پشتیبانی می کند (احتمالاً اگر کارتی باشد که در پنج سال گذشته ساخته شده باشد، پشتیبانی می کند)، در بسیاری از موارد انتخاب اتصال واقعاً مهم نخواهد بود.

۲۵۶۰x1440 با نرخ تازه سازی ثابت ۱۴۴ هرتز و رنگ ۲۴ بیتی در DisplayPort 1.2 یا بالاتر و همچنین HDMI 2.0 یا بالاتر به خوبی کار می کند. هر چیزی کمتر از آن نیز در هر دو نوع اتصال بدون مشکل کار می کند. در مورد تنها اخطار این است که گاهی اوقات اتصالات HDMI روی مانیتور به طور پیش فرض در محدوده RGB محدود قرار می گیرند، اما می توانید آن را در گزینه های نمایش AMD یا Nvidia اصلاح کنید. (این به این دلیل است که استانداردهای تلویزیون قدیمی از طیف رنگی محدودی استفاده می کردند، و برخی از نمایشگرهای مدرن هنوز فکر می کنند این ایده خوبی است. که اینطور نیست.)

موارد استفاده دیگر نیز ممکن است شما را به سمت DisplayPort سوق دهند، مثلاً اگر می‌خواهید از MST استفاده کنید تا چندین صفحه نمایش را به یک پورت زنجیر کنید. گرچه این کار خیلی رایج نیست، اما DisplayPort آن را ممکن می کند. از طرف دیگر استفاده از سینمای خانگی همچنان به دلیل نیاز به استفاده از کابل با طول بلندتر، HDMI را ترجیح می دهد. اگر رایانه شخصی خود را به تلویزیون وصل می کنید، معمولاً HDMI مورد نیاز است، زیرا تلویزیون های زیادی وجود ندارند که ورودی DisplayPort داشته باشند (BFGD هایی مانند HP Omen X یکی از معدود تلویزیون های بسیار گران قیمت! هستند که استثنا هستند).

در نهایت، در حالی که DisplayPort و HDMI هر کدام مزیت ها و خصوصیاتی دارند که می‌تواند آنها را به انتخاب بهتر برای استفاده تبدیل کند، این دو استاندارد در بسیاری از زمینه‌ها با هم تداخل دارند. گروه استاندارد VESA مسئول DisplayPort منتظر ارتقا رایانه های شخصی برای پذیرش ورژن جدید دیسپلی پورت است، در حالی که HDMI توسط یک کنسرسیوم لوازم الکترونیکی مصرفی تعریف می شود و ابتدا به تلویزیون ها فکر می کند. اما DisplayPort و HDMI در نهایت دارای قابلیت های مشابهی هستند. می‌توانید ۴K در ۶۰ هرتز را در هر دو استاندارد بدون DSC انجام دهید، بنابراین تنها ۸K یا ۴K با نرخ تازه سازی بالای ۶۰ هرتز است که در آن در واقع با محدودیت هایی در GPU های اخیر مواجه می شوید.

خرید کامپیوتر گیمینگ از اسکات استور.

منبع : سایت TomsHardware

مطالعه بیشتر

مقایسه HDMI و DisplayPort: کدام پورت برای اتصال مانیتور به سیستم بهتر است؟

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*